20201006_075317_1.jpgBibliaóra-Bűnbánati áhítat - 2020. november 25.
Textus: Filemon 8-25

A Bibliaolvasó Kalauz napi újszövetségi Igéje:

A megtért rabszolga visszaküldése

Krisztusban tehát egészen nyíltan megparancsolhatnám neked azt, ami a kötelességed volna, a szeretet miatt azonban inkább csak kérlek, mert ilyen vagyok én, az öreg Pál, most még fogoly is Krisztusért. Kérlek pedig téged az én fiamért, akit a fogságban szültem, Onezimuszért, aki egykor neked haszontalan volt, most pedig neked is, nekem is hasznos. Visszaküldöm neked őt, vagyis az én szívemet, pedig magamnál szerettem volna tartani, hogy helyetted szolgáljon nekem az evangéliumért szenvedett fogságomban. Döntésed nélkül azonban semmit sem akartam tenni, hogy jótetted ne kikényszerített, hanem önkéntes legyen. Hiszen talán azért szakadt el tőled egy időre, hogy örökre visszanyerd, most már nem úgy, mint szolgát, hanem mint szolgánál nagyobbat: mint testvért, aki főként nekem kedves, de még inkább neked, testben is, és az Úrban is. Ha tehát engem társadnak tartasz, fogadd őt úgy, mint engem. Ha pedig valamivel megbántott vagy tartozik, azt nekem számítsd fel. Én Pál, saját kezemmel írom ezt, én fogom megadni neked, mert nem akarom azt mondani, hogy önmagaddal is tartozol nekem. Bizony, testvérem, bárcsak én venném hasznodat: nyugtasd meg az én szívemet Krisztusban.

Üzenetek, üdvözletek, áldás

Engedelmességedben bízva írok neked, tudván, hogy többet is fogsz tenni, mint amit mondok. Egyúttal készíts szállást is nekem, mert remélem, hogy imádságotokért ajándékul kaptok engem. Köszönt téged Epafrász, fogolytársam a Krisztus Jézusban, Márk, Arisztarkhosz, Démász és Lukács, az én munkatársaim. Az Úr Jézus Krisztus kegyelme a ti lelketekkel!

Szeretett Testvérek! Pál apostol legrövidebb levele ez a Filemonhoz írt levél. Egy fejezetből áll. Filemonról azt kell tudni, hogy a Kolosséban lévő gyülekezet egyik vezetője volt. Jómódú gazda, szolgák és rabszolgák dolgoztak nála. Pál azért írta ezt a személyhez szóló levelet, mert Onézimuszt, a szökött rabszolgát szerette volna megmenteni. Az előzmény a következő volt: Ez a rabszolga megszökött Filemontól. Eljutott Efézusba. Ott valami törvényelleneset tett, elfogták és börtönbe zárták. Éppen oda, ahol Pál apostol raboskodott. Nincsenek véletlenek!  Ott csodát tett az Úr! Ez a fiatalember hitet kapott, megtért. Mindketten tudták, hogy el kell varrni a szálakat Filemonnal, rendezni kell a helyzetet, a szökést. Pál azt kérte hittestvérétől, hogy fogadja vissza Onézimuszt, de ne úgy: mint szolgát, hanem mint szolgánál nagyobbat, mint testvért! Röviden erről szólt a levél. A kérdés az, milyen üzenetet akar adni nekünk az Úr ezen a történeten keresztül?

1.Kérlek pedig téged az én fiamért, akit fogságomban szültem! Pálnak lett volna joga parancsként is mondani az ő apostoli tekintélye alapján, hogy fogadja vissza Onézimuszt Filemon, de ő a szeretet alázatos szavával kért. Ez a rabszolga már nem az a haszontalan ember, aki annakidején megszökött gazdájától, hanem „hasznos”. Új életre született, mint „lelki fia”. Megismerte és befogadta Krisztust.

Kedves Testvéreim! Ebből az aláhúzott tételből azt jegyezzük meg a magunk számára nagyon komolyan, hogy a szeretet kérő szavát tartsuk mindennél előbbre- valónak. Ez nem jelent határozatlanságot, meghunyászkodást, de jelenti/jelentheti azt a többletet, amire egyedül Jézus Krisztus tud megtanítani, az önzetlen szeretet megélését. Az előző hetekben is hivatkoztam már erre az Igére, de életem NAGY IGÉI között ez is fontos szerepet kapott: Minden dolgotok szeretetben menjen végbe! (I.Kor. 16,14.) De jó lenne mindig, mindent így csinálni!

2.Visszaküldöm neked őt, vagyis az én szívemet! Olyan „hasznos” emberré lett Onézimusz, amióta Krisztus által újjászületett, hogy az apostol szívesen megtartaná őt magának is. Fogsága kényelmetlenségeit nagyban enyhíthetné odaadó szolgálatával. Mégsem ezt a „jobb részt” választotta magának önző módon, hanem a sokkal becsületesebb megoldást. Kettőjüknek, Filemonnak és Onézimusznak kell ezt a múltban elrontott ügyet rendezni.

Drága Testvérek! Tapintat, és szíves lemondás. Ezt sugározta ez a levél. Az önzőség bűne olyan sokszor ott van a szívünkben bizonyos dolgok iránt emberekkel kapcsolatban. Nem tartjuk szem előtt az apostoli intést: Senki se a maga hasznát nézze, hanem mindenki a másokét is! (Filippi 2,4.) Gondoljunk Zákeusra, a vámszedőre. Amikor új életet kapott Jézustól, azonnal tudta, hogy mit kell tennie. Rendezni az ügyeket, a csalásból szerzett pénzt visszaadni azoknak, akiket megkárosított. Sok elrontott evilági viszony teljesen meggyógyulhatna, ha Krisztusban egymásra találnánk.

3.Azért szakadt el tőled egy időre, hogy örökre visszanyerd! Pál apostol nem takarta el Onézimusz bűnét. Sőt! Még azt is írta, hogy: Ha pedig valamivel megbántott, vagy tartozik, azt nekem számítsd fel! Az „ideig-óráig” való földi viszony egy szakasza megromlott Filemon és a rabszolga között. Közben viszont olyan csodadolgok történtek, hogy ezután „örökkévaló” közösség jöhet létre kettőjük között. Szolgánál nagyobbat, testvért kap vissza a gazda. A megbocsátás iskolájába járatja az apostol Filemont. Nem könnyű iskola.

Drága Testvérek! A Szentírásból nem tudjuk meg azt, hogy Filemon miként fogadta vissza Onézimuszt. De a hagyomány szerint a háziúr mindent megbocsátott volt rabszolgájának. Tudta, hogy ő is kegyelemből él. A megbocsátó szeretetet ő már előbb megtapasztalhatta.  Aztán vissza is küldte Pál mellé, hogy segítsen neki fogságában. A hagyomány arról is írt, hogy Onézimusz később Efézus püspöke lett. Milyen jó tudni és hinni azt nekünk is, hogy a megbocsátáson milyen sok minden múlik. Még az emberi megbocsátásokon is. Életek változnak meg. De ennek eredője, forrása az Isten szeretete Jézus Krisztusban. Mert Ő vette magára terheinket, és fizetett bűneinkért mindent. Az Onézimuszokért, a Filemonokért, a Saulusokért, a Deák Zoltánokért.  Minden adósság a keresztre lett szegezve! Ebben a hitben készüljünk a vasárnapi, adventi úrvacsoravételre!

Ajánlott ének: 470. dicséret versei                           Szeretettel: Deák Zoli (bácsi)

Szerző: Battyányi  2020.11.25. 06:50 Szólj hozzá!

Címkék: Bibliaóra Deák Zoltán

A bejegyzés trackback címe:

https://csillaghegy.blog.hu/api/trackback/id/tr3916300546

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása